mandag 24. september 2012

Knekkebrød

I kveld har jeg lagd knekkebrød etter en oppskrift jeg har fått av svigermor. Disse smaker kjempegodt og er ganske sunne.
 
Jeg har puttet noen i en boks, sammen med oppskriften, som jeg skal gi til ei venninne. Alltid koselig å gi bort noe som er hjemmelaget.
 
 
Oppskriften:
 
4 dl havregryn
2,5 dl solsikkefrø
2,5 dl sesamfrø
1,5 dl linfrø
3 dl sammalt rug, grov
1 ts salt
1 ts bakepulver
8 dl lunkent vann

 
* Sett ovnen på 200 grader - bruker du varmluft kan du steke alle brettene på en gang.
 
* Bland alt sammen og la det svelle i 5 min, deretter smører du det utover 3 bakepapirkledde stekeplater.
 
* Etter 10 min i ovnen tar du brettene ut og ruter opp med pizzakutter.
 
* Sett brettene inn igjen og stek videre i 35-40 minutter.
 
* Avkjøl og legg knekkebrødene i en boks.

 
Ferdig knekkebrød - skikkelig godt med smør og brunost.

 
Lykke til med baksten!
 
Bakeklem C

5 kommentarer:

  1. Så koselig at du vil følge bloggen min videre! Nå ble jeg glad :)
    Hjemmelagde knekkebrød er stadig en vinner her i huset; oppskriften jeg bruker er ganske lik din :)
    Ha en fin kveld!
    Ingrid

    SvarSlett
  2. Har faktisk alt som skal til, så da blir det nok knekkebrødbakst i dag. :) Takk for oppskriften!:)

    Klem:)

    SvarSlett
  3. Nam :) Slike knekkebrød er så gode!!
    Låner oppskriften din eg, for dette må eg lage engang..
    Ha en fin kveld videre :)

    SvarSlett
  4. Hei:)
    Tusen takk for så koselig kommentar på bloggen min,det setter eg kjempestor pris på:)
    Heimalaga knekkebrød er så godt og med brunost på,nam og dei er jo sikkert mykje sunnere og,ein fordel det:)
    Ønsker deg ei flott ny veke!skal få lagt meg til følger og:)
    Klem fra Lillian

    SvarSlett