onsdag 23. mai 2012

Den beste sjokoladekaken jeg vet!

For noen år siden fikk jeg en oppskrift på en fantastisk sjokoladekake av ei venninne. Etter det blir det ikke bakt noen annen kake her i huset. Den er fantastisk saftig og blir bare bedre og bedre når den står litt.


Den kan lages med glasur eller smørkrem, som på bildet her. Jeg bruker samme oppskriften, men det er ulik fremgangsmåte.


Her kommer oppskriften:

Kaken:

6 dl sukker
7,5 dl kefir
3 ts natron
100 gr smeltet smør
2 ss kakao
7 dl mel

Alle ingrediensene blandes godt i en kjøkkenmaskin. Stekes på 200 grader i 25 minutter midt i ovnen.

Glasur:

250 gr smeltet smør
1/2 dl kaffe
4 ts vaniljesukker
500 gr melis
2,5 ss kakao eller oboy

Hvis du vil lage glasur til kaken din gjør du følgende: smelt smøret i en kjele på middels varme, tilsett kaffe, bland inn det tørre og rør det over varmen. MÅ IKKE KOKES!

Vil du lage smørkrem bruker du samme ingredienser, men smelter ikke smøret. Bruk romtemperert smør til dette.


Lykke til!

Bakeklem fra Charlott

5 kommentarer:

  1. Lagret! =) Fikk smake sjokoladekake hos en venninne her forleden, som det var brukt kefir i. Guri så saftig den var!
    Veldig fint dekorert.
    Sommerklem Linn

    SvarSlett
  2. Mmmm så nydelig ut, må prøves skjønner jeg :)

    Klem fra Camilla

    SvarSlett
  3. Åh, detta så godt ut! Takk for en oppskrift som ikke er lavkarbo, er så drit lei alt lavkarbomaset og at alle kakeoppskrifter plutselig skal være med sukrin! Jeg synes sukrin smaker metall! Nei, denna skal prøves - med ekte sukker og smør!!:)

    SvarSlett
  4. Ser utrolig fristende! Får prøve den ut en dag det ikke er fullt så varmt :)
    Ha en fortsatt fin dag!
    Ingrid

    SvarSlett
  5. Bakte kaken i går og var nydelig!!!! Hadde "min" krem på som passet godt :) Her er den om du vil prøve :)

    75 g mykt smør
    3 ss kakao
    200 g melis
    180 filadelfiaost

    Alt blandes med mikser, denne er nydelig.

    Kommer til å fortsette med din kake og mitt fyll, he, he.

    Tusen takk for tipset!!

    Klem Fru Thronsen

    SvarSlett